Suhkruasendajad teevad sind paksuks – Erik Orgu blogi logo-est-cleanev100_whiteicon_authoricon_blogicon_calendaricon_carbsicon_check-checkedicon_nav_menuicon_fatsicon_fibericon-leaveicon_menuicon-menuicon_proteinicon-recipesicon_nav_shoppingicon-sugaricon-tentpoles-eyeglassesicon-tentpoles-hearticon-tentpoles-loseweight-2icon-tentpoles-thumbsupicon_timerdietless-cropped-cleanlogo-est-cleanlogo-est-with-bylineArtboard 2swipetap-lefttap-right

Suhkruasendajad teevad sind paksuks

  • 5. oktoober 2017
  • Erik Orgu

Kas teadsid, et mõnel juhul võivad kunstlikud magustajad olla isegi hullemad kui suhkur?  

Mida rohkem loed aspartaami, sukraloosi ja muude suhkruasendajate kohta, mida toidutootjad meie söögikraami sisse topivad, seda keerulisemaks läheb arusaam, mis siis ikkagi on OK. Üks artikkel räägib ühte, teine teist juttu. Teadusasutused on toiduainetööstusega erineval seisukohal ja see neid vastuolulisi artikleid toodabki.

Ära lase end lollitada: tehislikud magustajad ei aita kaalus alla võtta ega vormis püsida. Mõnel juhul võib neil olla isegi kahjulikum efekt kui pärissuhkrul.

Sõltub, kes uurib

Sattusin peale Kirde-Ohio Ülikooli käitumisteaduste analüüsile, kus leiti, et 100% tootjate poolt rahastatud aspartaamiuuringutest väitis, et aspartaam on ohutu. Samas leidis 92% sõltumatutest uuringutest täpselt vastupidist. Keda usud sina?

Üle maailma on Maailma Terviseorganisatsiooni andmetel umbes 600 miljonit täiskasvanut ja 42 miljonit last ülekaalulised. Need numbrid on astronoomilised, võrreldes neid neljakümne aasta taguse seisuga. Nende nelja dekaadi jooksul on tehislike magustajate osakaal suurenenud hüppeliselt.

Selle aja jooksul on selgunud, et inimesed, kes tarbivad tehislikke magustajaid regulaarselt, on vähemalt sama ülekaalulised ja sama tõenäolised diabeetikud ning neil on samasugused tervisemõjud nagu neil, kes tarbivad puhast suhkrut.

Arvamus, et „dieet”, „light” või „madala kalorsusega” karastusjoogid ja snäkid on tee peenema ja tervislikuma keha poole, on saamas põrmustatuks.

Kuidas suudab miski, mis kaloreid ei sisalda, teha kedagi paksuks ja haigeks? 

Inimesed arvavad, et tehislikud magustajad on tervislikumad kui suhkur või arvavad, et dieet-karastusjookide joomine päästab neid kalorite lugemisest ning see uskumus annab neile võimaluse liialdada.

Aga on ka teine, salakavalam selgitus: tehislikud magustajad näivad rikkuvat seost selle vahel, mis sinu suus, ajus ja seedetraktis tavaliselt magusat süües juhtub. Esiteks ütlevad maitsmispungad ja aju seedetraktile, et magusa söömisel peab keha valmistuma suhkru lõhustamiseks. Pankreas hakkab tootma insuliini – hormooni – mis võimaldab kehal suhkrut glükoosina kasutada või siis ladustada. Kui sööd aga tehislikke magustajaid, ei saa seedetrakt kunagi oodatud suhkrut. See võib tõsta sinu soovi süüa midagi, mis päriselt ka suhkrut sisaldab – põhimõtteliselt tekitavad tehislikud magustajad teie seedetraktis “sügeluse”, mida on vaja “sügada”.

Mõned hiljutised uuringud vihjavad, et tehislikud magustajad häirivad meie mikrobioomi – keerulist mikroorganismide ökosüsteemi, mis soolestikus elab ja seedimist hõlbustab. Eriti huvitav on see, et tehislike magustajate poolt tekitatud mikrobioomi muutused võivad muuta sinu mao efektiivsemaks teatud toitainete omandamise suhtes. Kuigi esmapilgul see tundub hea, võib see üleomandamine olla ühenduslüliks kalorivabade suhkruasendajate ja kaalutõusu vahel – võtad toidust lihtsalt rohkem energiat vastu, kui seni seda teinud olid.

Kõik viitab sellele, et tehislikud magustajad on meile kahjulikud. Kas „meile kahjulik” tähendab ka „halvem kui tavaline suhkur”, on veel hindamisel. Ise arvan ma, et tavaline suhkur on arvatavasti hullem. Kui skaalal on suhkur kümme ja vesi on null, paneksin ma tehislikud magustajad umbes numbri kuus juurde. Oma toitumiskavas ma kummalegi kohta ei näe.

Seega, ära lollita end järgmise light cola või zero calories tootega. Kui valid karastusjoogi ja dieet-joogi vahel, on ainus õige vastus puhas vesi.

Minu kohupiimakook ja ürdileib

Kui Sa tahad süüa magusat ja hoida samal ajal kehakaalu kontrolli all, siis on Sinu jaoks parim lahendus minu kohupiimakook vaarikate ja mustsõstardega, sest selles on 30% vähem süsivesikuid ning rasva kui teistes kookides.

Tahan kooki!

Kui Sulle meeldib süüa leiba ja hoida samal ajal kehakaalu kontrolli all, siis soovitan just oma ürdileiba, sest selles on 40% vähem süsivesikuid kui teistes leibades ja see sisaldab ainult looduslikult esinevaid suhkruid.

Tahan leiba!

Minu kohupiimakook ja ürdileib

Kui Sa tahad süüa magusat ja hoida samal ajal kehakaalu kontrolli all, siis on Sinu jaoks parim lahendus minu kohupiimakook vaarikate ja mustsõstardega, sest selles on 30% vähem süsivesikuid ning rasva kui teistes kookides.

Tahan kooki!

Kui Sulle meeldib süüa leiba ja hoida samal ajal kehakaalu kontrolli all, siis soovitan just oma ürdileiba, sest selles on 40% vähem süsivesikuid kui teistes leibades ja see sisaldab ainult looduslikult esinevaid suhkruid.

Tahan leiba!

Minu toitumiskava on Eesti parim:

Teadlased kiidavad

Teadlaste sõnul aitavad minu tervislikud retseptid kaalust alla võtta, sest väheneb ülekaaluga seostatud bakterite hulk soolestikus.

Kaota ülekilo nädalas

Minu toitumiskava on aidanud eestlastelt kokku kaotada rohkem kui 500 000 kg liigset kehakaalu.

Personaalne

Minu toitumiskava arvestab Sinu füüsilisi näitajaid ja maitseeelistusi ning vajadusel olen ma sõnumi kaugusel.

Maitsev, kiire ja lihtne

Tuhanded kasutajad hindavad minu toite 5-palli skaalal hindega 4,7. Toidud valmivad kiiresti tänu lihtsatele retseptidele.

Soodne

Sul on võimalik valida retsepte hinna järgi.

Sobib kogu perele

Saad lisada tervislikku toitumiskavasse kogu pere tasuta.

Kas oled valmis proovima elumuutvat toitumiskava?

Kes meist ei tahaks enamat: rohkem energiat, teravamat pead või saledamat keha. Saavutad selle Eesti vaieldamatult parima toitumiskavaga. Püsivalt.

Proovi tasuta!
Eriku portree

Rõõm tutvuda!

Toitumisnõustaja Erik Orgu on sulle toeks oma toitumise muutmise teekonnal. Erik on selleks koostanud sadu maitsvaid ja lihtsaid retsepte.

Räägi mulle endast

Esmalt räägi meile endast ja oma toitumis- ja liikumisharjumustest.

Üks hetk, laen... Loader

Blog article

4 tervislikku retsepti emadepäevaks

  • 10. mai 2019
  • Erik Orgu

Head emadepäeva kõigile emmedele! Aga soovin ka Sulle head emadepäeva, olenemata sellest, kas oled isa, poeg või tütar, sest emast oleme me kõik alguse saanud.

Blog article

Kas Tervise Arengu Instituut ikkagi ei hooli inimeste tervisest?

  • 09. mai 2019
  • Erik Orgu

7. mai Postimehe toidu ja tervise rubriigis avaldati Tervise Arengu Instituudi (TAI) toidueksperdi Tagli Pitsi artikkel pealkirjaga “Ekspert selgitab, miks pole mõtet toitumiskava järgida”, mille peale läksid mul kõik häirekellad tööle.

Blog article

Stress saab alguse füüsilisest pingest

  • 12. veebruar 2019
  • Erik Orgu

Enamus inimesi, kes minu poole pöörduvad on üht või teist moodi hätta sattunud, aga lõpuks on kõigil üks ja sama mure- stress ja see kõik saab alguse sinu kehast.