Esimene teaduslikult kontrollitud tulemustega toitumiskava Eestis – erikorgu.ee logo-est-cleanicon_authoricon_blogicon_calendaricon_check-checkedicon_nav_menuicon-leaveicon_menuicon-menuicon-recipesicon_nav_shoppingicon-tentpoles-eyeglassesicon-tentpoles-hearticon_timerdietless-cropped-cleanlogo-est-cleanlogo-est-with-bylineArtboard 2swipetap-lefttap-right

Esimene teaduslikult kontrollitud tulemustega toitumiskava Eestis

Juba 30 päeva tervislikku toitumist erikorgu.ee toitumiskava alusel toob olulisi ja positiivseid muutuseid nii soolestikus, enesetundes kui alanenud kehakaalus, selgus 2017. a kevadel läbi viidud teaduslikust uuringust koostöös TFTAKiga*. Toitumiskava jälgijate seedekulgla mikrobioota ehk bakterikooslused muutusid 4 nädala jooksul oluliselt, rääkimata silmnähtavalt langenud kehakaalust.

Uuringuga tehti kindlaks, et erikorgu.ee toitumiskava:

  1. on kaalulanguseks sobiv;
  2. vähendab ülekaaluga ja suurendab normaalse kehakaaluga seostatud bakterite hulka soolestikus;
  3. tagab vajaliku kiudainete koguse igapäevases toitumises;
  4. parandab sooletalitust;
  5. vähendab põletikuliste protsessidega seostatud bakterite hulka;
  6. vähendab bakterite hulka, keda on seostatud 2. tüübi diabeedi ja südameveresoonkonna haigustega;
  7. soodustab heade verenäitajatega seostatud bakterite kasvu.

Esimene teadlaste poolt toetatud tervislik toitumiskava

Märkimisväärne kaalulangus

Kas teadsid, et ülekaaluliste inimeste soolestikus elavad teistsugused bakterid kui normaalkaalus olevate inimeste soolestikes? Võib öelda, et bakterikooslus on üks tegur, mis mõjutab kehakaalu ja seda, kas oled ülekaaluline või mitte. Tervislikult toitudes tekib kaalulangust soodustavaid baktereid soolestikku juurde: erikorgu.ee toitumiskava jälgides kasvas just nende bakterite hulk (Alistipes, Christensenellaceae, R. bicirculans), keda on seostatud kaalulanguse ja normaalse kehamassiindeksiga.

Uuringus osalejate keskmine kaalulangus 30 päeva jooksul oli 7.3 kg, sealjuures suurim 14 kg.

Erik Orgu, Madis Jaagur ning Kaarel Adambergig TFTAK toidulaboris

Saad piisavalt kiudaineid

Kahjuks ei saa suur osa Eesti inimestest oma igapäevatoiduga piisavalt kiudaineid, jäädes tavapäraselt koguni 2 korda madalamaks minimaalselt soovitatust.

See on tõenäoliselt selle tõttu, et süüakse vähe erinevaid köögivilju. Suhteliselt palju kiudaineid saadakse teravliljatoodetest, kuid leiva- ja saiatooted on energiatihedad ning sisaldavad palju tärklist. See mõjub negatiivselt nii kehakaalule kui soolestiku mikrobiootale.

Kui inimene saab tavaliselt lääne dieedist ca 10 g kiudaineid päevas, siis Erikorgu.ee toitumiskavas on see see vahemikus 15-25 g päevas (ehk oluliselt rohkem).

Milleks on meil kiudaineid üleüldse vaja? Väga olulisi põhjuseid on mitmeid:

  • Kiudained normaliseerivad vere kolesterooli- ja glükoositaset, tõhustavad soolest mineraalainete imendumist ja aktiveerivad immuunsüsteemi. Samuti takistavad nad soolehaiguste, näiteks käärsoolevähi arengut.
  • Piisav ja mitmekesine kiudainete hulk toidus aitab kaasa ideaalkaalu hoidmisele, sest tekib ideaalkaalus olemist soodustav bakterikooslus. Pane tähele, et soodsat soole mikrobiootat ei toeta toitumissuunad, kus teatud toitaineid välistatakse: näiteks smuutichallenge, Atkins jms.
  • Piisav kiudainete sisaldus on oluline ka seetõttu, et see hoiab kõhu täis ning vähendab näksimise ja ülesöömise riski. Nii hoiad kontrolli all toidust saadava energiahulga ega söö üle.

Ülekaaluga seostatud bakterite hulk väheneb

Kui üldiselt on Bifidobacterium hea tervisega seostatud bakteriperekond, siis ülekaalulistel inimestel on nende hulk keskmisest oluliselt suurem. Ka antud uuringus saadi sarnased tulemused: soolestiku mikrobiootas normaliseerus Bifidobacterium hulk ja see muutus sarnasemaks normaalkaaluliste tervete eestlaste soolemikrobiootale.

Sooletalitus normaliseerub

Erikorgu.ee toitumiskavas on makrotoitained - süsivesikud, rasvad ja valgud - tasakaalus. Kava jälgides hakkasid katsealused sööma senisest enam valke ja kiudained, vähem aga suhkrut ja tärklist. Kava järgimine viib toiduga saadavate transrasvhapete hulga miinimumini. Sellega väheneb risk haigestuda südame-veresoonkonna haigustesse ja alaneb nn halva kolesterooli tase, sest kavas ei ole näiteks fritüüritud toite ega margariini (mis sisaldub paljudes praetud ja küpsetatud valmistoitudes, pagaritoodetes ja maiustustes).

30-päevase tervisliku toitumise tagajärjena normaliseerus uuringus osalenud inimeste sooletalitus. Seda hinnati väljaheite nn Bristoli skoori abil. Enamikel uuritavatel oli uuringu alguses äärmuslik sooletalitlus, mis väljendub näiteks kõhukinnisuses (Bristoli skaala 1-2) ja kõrgenenud jämesoolevähi riskis (kuna toidu pikemaajalisel lagunemisel hakkavad tekkima toksilised ühendid) või kõhulahtisuses (Bristoli skaala 6-7), mis põhjustab liigset vee ja toitainete kadu organismist.

Diabeediga seostatud bakterite hulk on vähenenud

Uuringus tehti selgeks, et toitumiskava toitudes on madalam omega 6 rasvhapete sisaldus ja puuduvad transrasvhapped – see on väga positiivne, kuna mõlemad on põletikke esilekutsuva toimega rasvad, mida saab tervislikult toitudes vältida.

Vähenes nimelt Collinsella perekonda kuuluvate bakterite hulk, mida seostatakse nii 2. tüübi diabeedi väljakujunemise kui ka südameveresoonkonna haigustega. Seega, kui Sinu perekonnas esineb diabeedioht, siis on potentsiaalselt võimalik erikorgu.ee toitumiskava abil vähendada sellesse haigestumise ohtu.

Rohkem verelipiidide tervisliku profiiliga seostatud baktereid

Lisaks tuvastati uuringus selliste bakterite hulga suurenemine, keda seostatakse verelipiidide tervisliku profiiliga (madal triglütseriidide ja LDL-kolesterooli hulk veres – nn. ‘halb’ kolesterool), nagu: Alistipes shahii, Bacteroides fragilis, Bacteroides nordii, Bacteroides thetaiotaomicron ja Odoribacter splanchnicus.


*Erikorgu.ee toitumiskava viis koostöös Toidu- ja Fermentatsioonitehnoloogia Arenduskeskuse AS-ga (TFTAK) kevadel 2017 läbi 30 päeva kestnud uuringu, mille eesmärgiks oli selgitada välja erikorgu.ee toitumiskava mõjusid inimese seedekulglale ja tervisele. Uuringus osales 20 inimest, kes valiti uuringusse peamiselt ülekaalu järgi.

Täiendavad kommentaarid:

Priit Lumi: priit.lumi@tftak.eu
Erik Orgu: erik@dietless.co.uk

Kas oled valmis proovima elumuutvat toitumiskava?

Kes meist ei tahaks enamat: rohkem energiat, teravamat pead või saledamat keha. Saavutad selle Eesti vaieldamatult parima toitumiskavaga. Püsivalt.

Proovi tasuta!
Eriku portree

Rõõm tutvuda!

Toitumisnõustaja Erik Orgu on sulle toeks oma toitumise muutmise teekonnal. Erik on selleks koostanud sadu maitsvaid ja lihtsaid retsepte.

Räägi mulle endast

Esmalt räägi meile endast ja oma toitumis- ja liikumisharjumustest.

Üks hetk, laen... Loader

Maitsev, kiire ja mitmekesine.
Parem kui restoran