Kas süsivesikurikas toit teeb tõesti paksuks? – Erik Orgu blogi logo-est-cleanev100_whiteicon_authoricon_blogicon_calendaricon_carbsicon_check-checkedicon_nav_menuicon_fatsicon_fibericon-leaveicon_menuicon-menuicon_proteinicon-recipesicon_nav_shoppingicon-sugaricon-tentpoles-eyeglassesicon-tentpoles-hearticon-tentpoles-loseweight-2icon-tentpoles-thumbsupicon_timerdietless-cropped-cleanlogo-est-cleanlogo-est-with-bylineArtboard 2swipetap-lefttap-right

Kas süsivesikurikas toit teeb tõesti paksuks?

  • 27. september
  • Erik Orgu

Keha toimib lihtsüsiveskutel, kõik rakud vajavad toimimiseks suhkrut, see on kütus, mis aitab toimida meie rakkude energiakeskustel.

Kuidas süüa nii, et süsivesikutest saab su kehale kõige kiirem ja efektiivsem energiaallikas ning samal ajal on keha rakutasandil toidetud? Sest teine võimalus on see, et kõik ladestub justkui otsejoones puusadele ja juba lauast tõustes tundub, et teksad on rohkem ümber.

Väike ülevaade süsivesikutest

Süsivesik koosneb süsinikust, vesinikust ja hapnikust. Sõltuvalt keemilisest struktuurist ning sellest, kui kiiresti suhkur seedub ja imendub, jaotatakse need lihtsateks süsivesikuteks ja liit- ehk komplekssüsivesikuteks.

Lihtsüsivesikutel on üks või kaks suhkrumolekuli, liitsüsivesikutel kolm või rohkem.

Komplekssüsivesikud on peamiselt suhkrud ja tärklised, aga ka kiudained.

Lihtsüsivesikute molekulidest on moodustatud ka komplekssüsivesikud, näiteks tärklised. Kui sa sööd tärkliserikast toitu nagu kartul või riis, siis seedeensüümid lõhustavad liitsüsivesikud jälle lihtsüsivesikuteks, mis siis saavad kergelt imenduda peensoolest vereringesse, et jõuda keharakkudesse. Rakuainevahetuse protsessi tulemusena muundatakse see energiaks, mis on kütus tervele kehale.

Süsivesikud moodustuvad taimedes, neid hoiustatakse näiteks lehtedes, juurtes, viljades. Ainuke loomne toit, mis sisaldab rohkelt süsivesikuid, on piim. See sisaldab piimasuhkrut laktoos, mis võib olla mõnedel raske seedida, kui puudub vastav ensüüm.

Mis siis saab, kui söön palju süsivesikuid?

Seda ma olen küll alati öelnud ja ütlen ka edasi, et esiteks peab vaatama, kui aktiivne sa oled ehk palju su keha päeva jooksul energiat kasutab. Ja siit vaatame edasi, palju sa toiduga energiat juurde saad. Kui energiat on rohkem, kui vaja, siis… No klassikaline energiajäävusseaduski ütleb, et energia ei teki ega kao, vaid muudab vormi. Seega, kui energiat on üle, siis inimkehas saab temast ülekaal.

Kui süüa kilokaloreid süsivesikutest rohkem kui kehal vaja, siis maks muudab suhkrud rasvaks, seda kutsutakse sõnaga “novo lipogenesis”, mis tähendab sõnasõnalt uue rasva tegemine. Veresuhkur väheneb, triglütseriidid tõusevad. Kuid seda on uuritud rafineeritud suhkruga. Nii et ei kujuta ette, mis mahus oleks ennast võimalik puuviljadest paksuks süüa! Igas puuviljas on esindatud nii süsivesikud, rasvad kui valgud. Kõik, mis kasvab, sisaldab valku. Samuti on puuviljades suhkrud sellises tasakaalus, mis võimaldab nende parimat seedumist, olles veel hea kiudainete ja vitamiinide allikas.

Kuid tähele tasub panna fruktoosi oma toitudes. Fruktoosi ei saa inimese organism ilma glükoosita kasutada ja see läheb kõik rasvakihi moodustamiseks. Samal ajal on lihased ning süda pidevalt näljas ja on vaja kogu aeg uut sööki peale.

Siit tulebki olulisus mõista oma keha vajadust saada rakutasandil toidetud. Ja sellele olen end toitumiskava kujundades ka pühendanud.

Palju rasva ja süsivesikuid on kahjulik?

Klassikaliselt peetakse toitumismaailmas lahinguid rasvarohke ja süsivesikurohke koolkonna vahel. Ma aitan sul siia selgust tuua. Rasvarohke toitumise üks suund on paleo dieet, selle “maaletooja” ja autor Loren Cordain, kes pooldab valgurikast ja süsivesikuvaest dieeti ütleb: “Enamik inimesi, kellel kujuneb ülekaal ja insuliini resistentsusega seotud haigused, jõuavad sinnamaani, sest nad söövad rasvarikast ja süsivesikurikast toitu koos.”

Ta toob näiteid, et selline suure rasvasisalduse ja kõrge süsivesikusisaldusega toit on näiteks kartul ja hapukoor, sai ja või, pitsa ja juust, koogid, krõpsud jne.

Rohke rasva tarbimisel on peamiseks probleemiks vähenenud insuliini tundlikkus, mis segab ka suhkru ainevahetust. Aga see on juba pikem teema. Praegu ma ütlen sulle, et asi pole süsivesikute ületarbimises, vaid nende tarbimises rohke rasvaga. Ka rohke rasvaga toitu saab keha kasutada, kui ta pole sellest ülekoormatud.

Pigem saab öelda, et paksuks teeb töödeldud tühjade toitude söömine, rafineeritud süsivesikute ja suhkru, transrasvade ja töödeldud taimsete rasvade söömine.

Oma toitumiskavas ma jälgin alati, et süsivesikute ja rasvade vahel valitseb tasakaal ja et kaalulangetus ja hea kaalu hoidmine toob sulle kerge ja hea tunde.

Soovin sulle tervislikku nädalat maitsvate toitudega!

\

koosonlihtsam\

Erik Orgu

Eripakkumine lugejale

Tore, et sattusid siia lugema, loodan, et said kasulikku infot, mis on sulle abiks ja inspiratsiooniks. Kui soovid tuge kaalulangetamisel ja vormi hoidmisel, siis siit leiad minu toitumiskava kuni 50% soodsamalt!

6 kuu kava -30% 12 kuu kava -50%

Eripakkumine lugejale

Tore, et sattusid siia lugema, loodan, et said kasulikku infot, mis on sulle abiks ja inspiratsiooniks. Kui soovid tuge kaalulangetamisel ja vormi hoidmisel, siis siit leiad minu toitumiskava kuni 50% soodsamalt!

6 kuu kava -30% 12 kuu kava -50%

Minu toitumiskava on Eesti parim:

Teadlased kiidavad

Teadlaste sõnul aitavad minu tervislikud retseptid kaalust alla võtta, sest väheneb ülekaaluga seostatud bakterite hulk soolestikus.

Kaota ülekilo nädalas

Minu toitumiskava on aidanud eestlastelt kokku kaotada rohkem kui 500 000 kg liigset kehakaalu.

Personaalne

Minu toitumiskava arvestab Sinu füüsilisi näitajaid ja maitseeelistusi ning vajadusel olen ma sõnumi kaugusel.

Maitsev, kiire ja lihtne

Tuhanded kasutajad hindavad minu toite 5-palli skaalal hindega 4,7. Toidud valmivad kiiresti tänu lihtsatele retseptidele.

Soodne

Sul on võimalik valida retsepte hinna järgi.

Sobib kogu perele

Saad lisada tervislikku toitumiskavasse kogu pere tasuta.

Kas oled valmis proovima elumuutvat toitumiskava?

Kes meist ei tahaks enamat: rohkem energiat, teravamat pead või saledamat keha. Saavutad selle Eesti vaieldamatult parima toitumiskavaga. Püsivalt.

Proovi tasuta!
Eriku portree

Rõõm tutvuda!

Toitumisnõustaja Erik Orgu on sulle toeks oma toitumise muutmise teekonnal. Erik on selleks koostanud sadu maitsvaid ja lihtsaid retsepte.

Räägi mulle endast

Esmalt räägi meile endast ja oma toitumis- ja liikumisharjumustest.

Üks hetk, laen... Loader

Blog article

RETSEPT: Tomatine kalahautis

  • 18. oktoober 2019
  • Erik Orgu

20 minutiga ootab sind hõrk kalahautis mahedas tomatipürees!

Blog article

5 soovitust enesekindluse kasvatamiseks

  • 17. oktoober 2019
  • Erik Orgu

Sain sellise kirja: “Tere Erik, olen sinu toitumiskava jälgija. Kuigi kaalumure sai seljatatud pool aastat pärast sinu toitumiskavaga alustamist, olen jäänud kava kasutama selle lihtsuse ja praktilisuse pärast. Arvasin kunagi, et välimus segab minu enesekindlust, kuid olen nüüd ideaalkaalus ja ikkagi tunnen hirmu kanda ilusaid ümber kleite, nappe bikiine ja tegelikult ka ennast väljendada. Tahaksin kasvatada enesekindlust.”

Blog article

Milline on sinu suhe magusaga? Sest ma tegin KRINGLISÄRGID!

  • 10. oktoober 2019
  • Erik Orgu

Mis sa täna teed? Ma vist söön kringlit! Pöörasin olukorra ümber ja tegin kringlisärgid, tule aita sõnumit tutvustada.