Kas Tervise Arengu Instituut ikkagi ei hooli inimeste tervisest? – Erik Orgu blogi logo-est-cleanev100_whiteicon_authoricon_blogicon_calendaricon_carbsicon_check-checkedicon_nav_menuicon_fatsicon_fibericon-leaveicon_menuicon-menuicon_proteinicon-recipesicon_nav_shoppingicon-sugaricon-tentpoles-eyeglassesicon-tentpoles-hearticon-tentpoles-loseweight-2icon-tentpoles-thumbsupicon_timerdietless-cropped-cleanlogo-est-cleanlogo-est-with-bylineArtboard 2swipetap-lefttap-right

Kas Tervise Arengu Instituut ikkagi ei hooli inimeste tervisest?

  • 09. mai 2019
  • Erik Orgu

Seitsmenda mai Postimehe toidu ja tervise rubriigis avaldati Tervise Arengu Instituudi (TAI) toidueksperdi Tagli Pitsi artikkel pealkirjaga “Ekspert selgitab, miks pole mõtet toitumiskava järgida”, mille peale läksid mul kõik häirekellad tööle. Ma tundsin end nagu tuletõrjeautojuht, kellel on kohustus suitsev suu võimalikult kiirest ära kustutada enne, kui selle tagajärjed levivad liiga kaugele ning tekitavad pöördumatut kahju.

Ühtlasi sain tänu sellele artiklile kinnitust, miks Eestis on viimase 20 aastaga ülekaaluliste või rasvunud laste arv kolmekordistunud ning mis põhjusel on täiskasvanute ülekaaluliste või rasvunud inimeste osakaal tugevas kasvutrendis. Esiteks pole poliitikud võtnud vastu otsustavaid samme, teiseks on ametis sellised eksperdid, kellel on küll doktorikraad, kuid puuduvad praktilised teadmised.

Seda, et senised kampaaniad, juhendid ja soovitused, mida koostabki peamiselt TAI, ei ole töötanud, kinnitavad lisaks mulle ka paljud praktikud, nagu spordibioloogia professor Kristjan Port viimases Õpetajate Lehes ja SA Tallinna Lastehaigla pediaater-kardioloog Lagle Suurorg ülekaaluliste laste heaks korraldatud kampaania raames. Aga näib, et TAI loodab üksnes kampaaniate ja voldikutega lahendada ära suurima ühiskondliku probleemi 21. sajandil - inimeste rasvumise - ja toitumiskavadesse kui tõhusatesse ja päriselt toimivatesse sekkumisvahenditesse, tööriistadesse, ei ole ametnikel usku.

Et lugejal oleks võimalikult arusaadav, milles asi, toon välja mõned olulisemad Tagli Pitsi suhteliselt lahjalt argumenteeritud väited ning lükkan need ümber.

Kuigi artikli originaalpealkiri on “Miks ekstreemne dieet või toitumiskava ei toimi või meile lausa halba teeb”, siis tegelikult paneb riiklik toitumisekspert vägivaldselt ühte patta kõik inimesed ja toitumiskavad ning väidab “Sajad tuhanded inimesed Eestimaal on kas praegu või mingil hetkel oma elus järginud mingit toitumiskava. Internet on toitumiskavade edulugusid kuhjaga täis. Kõike seda vaadates peaksid Eesti inimesed olema normaalses kaalus ja terved. Statistika näitab kahjuks vastupidis.”

Kuna 52% täiskasvanutest on ülekaalulised või rasvunud, siis teeb see arvuliselt ligikaudu 400 000 inimest. Minu toitumiskava on aga kasutanud 17 000 kaaluprobleemiga inimest ehk 23 korda vähem inimesi. Ma hea meelega pakuksin oma toitumiskava kõikidele 400 000 inimesele ja kui kõik seda kasutaksid, oleks Eesti mõne aastaga kõige tervem ühiskond Euroopas, kui mitte maailmas!

Ettevõtjana tasu eest müüa oma teenust pooltele eestlastele on äärmiselt keeruline ülesanne, minu teada ükski ettevõtja Eestis ei suuda seda teha. Seetõttu, et saaks sellele ühiskondlikule probleemile - ülekaalulisusele ja rasvumisele - ometi hädapiduri peale panna, peaks riik jõuliselt ja efektiivselt sekkuma ning pakkuma toitumisnõustamist ja nutikat toitumiskava hoopis tervishoiusüsteemi osana nagu perearstid ehk kõikidele tasuta, sest riigil on võimalik rohkem vahendeid ja hoobasid kui minul ettevõtjana.

Hämmastav on riikliku toitumiseksperdi soovitus “endale selgeks teha põhitõed, kuidas ja mis proportsioonides midagi süüa, mida eelistada ja mida süüa vähem/harvem, milliseid vajalikke aineid üks või teine toit sisaldab ning teha muudatusi samm-sammult.” Tal on toiduainete töötlemise teadusmagister ning bio- ja toiduainetehnoloogia doktorikraad, tema jaoks on orienteerumine miko- ja makrotoitainete maailmas loomulikult ülimalt lihtne, kuid kas Sina lugejana tead, milline on Sinu päevane energiavajadus, kui palju energiat ehk kilokaloreid Sa eile sõid ja kui tarbisid rohkem energiat kui päevane vajadus, siis kuidas Sa üleliigse toiduenergia ära kulutad? Kui Sa seda ei tee, siis ladestub see kehal rasvana.

Ilmselt on vastus, et ei tea. Tunnistan ausalt, et mul on üle 15-aastane staaž toitumisnõustaja ja personaaltreenerina, aga ka minu jaoks on ülaltoodud küsimustele keeruline vastata, ilma et ma ei peaks kalkuleerima seni kuni pea plahvatab. Hea on see, et sellise asja pärast ei pea end üldse vaevama, sest ilmselt Tagli Pitsi pole vaevunud end kurssi viima, et Eestis on 2 nutikat toitumiskava, mis paneb inimese eelistustest, allergiatest ja füüsilistest näitajatest ning aktiivsustasemest lähtuvalt kokku personaalse toitumiskava, kus inimesel endal on äärmiselt palju tegutsemisvabadust päeva ja nädala menüü planeerimisel.

Väide nagu “Kui toitumiskavas on kirjas, et tuleb süüa brokolit, siis kohusetundlik inimene, kes toidust midagi ei tea, aga brokolit ka ei armasta, pressib selle suure tahtejõuga, hambad ristis, endale sisse.” lihtsalt ei saa tulla mujalt kui teadmatusest, sest minu nutikas toitumiskavas on 500 retsepti, mõned sisaldavad ka brokolit, aga võin kinnitada, et neid toite söövad hea meelega ka väga valivad lapsed, sest olen muuhulgas olnud praktiseeriv kokk, mistõttu oskan maitseid sobitada.

Artikli lõppu jõudes on väiteid, millel pole mingisuguseid tõendeid, lausa nagu mürgiseeni pärast vihma. Riiklik toitumisekspert põrutab kõhutunde pealt “See toob meid ringiga tagasi selle juurde, et toitumiskava järgides võid küll saavutada eesmärke, kuid enamasti ainult lühiajalisi ning pikas perspektiivis ei ole tegemist väga jätkusuutliku tegevusega.” Pole aimugi, kust ta seda võtab.

Igatahes, kuna mulle endale meeldib argumenteerida, mitte lihtsalt arvata, siis äsja viisin oma toitumiskava kasutajate seas läbi uuringu, kus muuhulgas küsisin, “kas toitumiskava jälgimine on muutnud Sinu igapäevaseid toidu ostmise harjumusi”, mille peale ligi 1000 inimesest 83% ütles “Jah”, kellest pooled omakorda põhjendavad “Olen palju teadlikum, mida osta ning toitu ostes teen oluliselt tervislikumaid valikuid kui varem.”

Siit ka kinnitus - kui toitumiskava on personaalne ehk lähtub inimese eelistustest, allergiatest ja füüsilistest näitajatest ning aktiivsustasemest, toidud on lihtsad ja maitsvad ning inimene saab ise päeva või nädala kava 500 retsepti vahel valides kokku panna, on see suurepärane sekkumisvahend uute positiivsete harjumuste loomiseks.

Carels (2014), Lally (2010, 2011), Beeken (2017), Kliemann (2017), (2015), Storm (2016) on Oxfordi psühholoogiaentsüklopeedias avaldatud artiklile tuginedes leidnud, et kaalulangetuse ja füüsilise aktiivsuse harjumuste loomise sekkumisvahenditeks on muuhulgas:

  • tegevuste planeerimine, minu toitumiskava näitel päeva ja nädala menüü koostamine
  • juhiste ja vihjete kasutamine, minu toitumiskava näitel mikrotoitainete olulisuse põhjendus iga retsepti juures
  • harjumuse kordamine, minu toitumiskava näitel toidu valmistamine endale ja perele
  • käitumise asendamine, minu toitumiskava näitel automaatselt genereeritud poe ostunimekirja järgi poes käimine, et vältida isudest tingitud toiduainete sattumist ostukorvi
  • füüsilise keskkonna ümberkorraldamine, minu toitumiskava näitel tervislike toiduainete ostmine koju ja uute toidu valmistamise võtete kasutamine
  • sotsiaalne toetus, minu toitumiskava näitel 8200 liikmega Facebooki grupp, kus kasutajad saavad jagada kogemusi, retsepte ja küsida nõu

Kokkuvõtteks, mitmeid kahtlaseid väiteid jäi veel kahjuks ümber lükkamata, sest see kirjutis on niigi 3 lehekülge, aga põletavamad teemad said leevendust. Lisaks, riiklik toitumisnõustaja jagab oma artikli lõpus küll igati asjalikke nippe tervislikuks toitumiseks, aga tema mõtteavaldus üldiselt on nagu keskpärase blogija kirjeldus pärast enese peal katsetamist. Just see, mille eest olen ma inimesi hoiatanud ja mille peale on meedia ristinud need küll skandaalideks, aga ma lihtsalt pean olema aus, see on minu jaoks oluline väärtus, mida nõuan nii endalt kui ka teistelt.

Seetõttu kordan veel kord üle - kui soovid leida endale usutavat abilist, näiteks toitumisnõustajat, siis jälgi 3 asja: kas tal on paber, mis Tagli Pitsil on olemas, kas tal on praktiline kogemus, mida Tagli Pitsil nähtavasti pole, ja kas ta kasutab teaduslikke argumente, mida Tagli Pitsi ilmselgelt ei kasuta.

Tagli Pitsi, mul on Sulle 2 soovitust. Esiteks, tule palun esimesel võimalusel minu juurde töövarjuks ning ma tutvustan Sulle, kuidas peab ülekaalulisuse ja rasvumisega võitlema. Teiseks, ole hea kasuta minu toitumiskava ja saad ise ka aru, et Sa ei pea brokolit sööma, kui ei soovi, sest minu toitumiskavas on veel 499 retsepti!

Hea lugeja, palun otsusta ise, kumma artikkel tundub Sulle paremini argumenteeritud ja arusaadavam, aga palun kirjuta mulle info@erikorgu.ee ning anna teada. Sinu arvamus on mulle väga oluline.

Aitäh!

Erik Orgu Toitumisnõustaja 5757 0221 E-post info@erikorgu.ee

Minu toitumiskava on Eesti parim:

Teadlased kiidavad

Teadlaste sõnul aitavad minu tervislikud retseptid kaalust alla võtta, sest väheneb ülekaaluga seostatud bakterite hulk soolestikus.

Kaota ülekilo nädalas

Minu toitumiskava on aidanud eestlastelt kokku kaotada rohkem kui 500 000 kg liigset kehakaalu.

Personaalne

Minu toitumiskava arvestab Sinu füüsilisi näitajaid ja maitseeelistusi ning vajadusel olen ma sõnumi kaugusel.

Maitsev, kiire ja lihtne

Tuhanded kasutajad hindavad minu toite 5-palli skaalal hindega 4,7. Toidud valmivad kiiresti tänu lihtsatele retseptidele.

Soodne

Sul on võimalik valida retsepte hinna järgi.

Sobib kogu perele

Saad lisada tervislikku toitumiskavasse kogu pere tasuta.

Kas oled valmis proovima elumuutvat toitumiskava?

Kes meist ei tahaks enamat: rohkem energiat, teravamat pead või saledamat keha. Saavutad selle Eesti vaieldamatult parima toitumiskavaga. Püsivalt.

Proovi tasuta!
Eriku portree

Rõõm tutvuda!

Toitumisnõustaja Erik Orgu on sulle toeks oma toitumise muutmise teekonnal. Erik on selleks koostanud sadu maitsvaid ja lihtsaid retsepte.

Räägi mulle endast

Esmalt räägi meile endast ja oma toitumis- ja liikumisharjumustest.

Üks hetk, laen... Loader

Blog article

TASUTA RETSEPT: Küpsisetort

  • 11. september 2019
  • Erik Orgu

See lihtne retsept on üks mu lemmikuid! Valmib kõigest 10 minutiga ja sisaldab 51 g süsivesikuid. Küpsisetort ilma küpsiseta, kuid küpsisetordi maitsega. :)

Blog article

Kahe kuuga parema enesetundeni

  • 10. september 2019
  • Erik Orgu

Selgitame välja, kuidas mõjuvad minu toitumiskava ning Beautiful Me kehasalongi rullmassaaž tervisele ja kehavormile kahe kuu jooksul.

Blog article

3 põhjust, miks tekivad magusaisud ja kuidas need enda kasuks tööle panna

  • 9. september 2019
  • Erik Orgu

Eelmine nädal kirjutasin suhkrust ja kuidas seda võimalikult väheste kahjudega vajadusel süüa. Täna aga kirjutan hoopis magusaisude taga olevatest vajadustest, nendega hakkama saamisest ning sellest, kuidas isusid mõista ja enda kasuks pöörata.