Mida teha, kui keha ei omasta toitaineid? – Erik Orgu blogi logo-est-cleanev100_whiteicon_authoricon_blogicon_calendaricon_carbsicon_check-checkedicon_nav_menuicon_fatsicon_fibericon-leaveicon_menuicon-menuicon_proteinicon-recipesicon_nav_shoppingicon-sugaricon-tentpoles-eyeglassesicon-tentpoles-hearticon-tentpoles-loseweight-2icon-tentpoles-thumbsupicon_timerdietless-cropped-cleanlogo-est-cleanlogo-est-with-bylineArtboard 2swipetap-lefttap-right

Mida teha, kui keha ei omasta toitaineid?

  • 27. oktoober 2020
  • Erik Orgu

“Sa oled see, mida sa sööd” on teada-tuntud ütlus. Enamasti peab see paika, aga mis siis, kui sa toitud küll tervislikult aga ikka kimbutab sind toitainete puudulikkus?

Toon täna välja põhjalikumalt 4 tegurit, mis võivad toitainete omandamist mõjutada ja, kui see on juhtunud, kuidas siis olukorda parandada.

1. Seedeensüümide puudulikkus

Seedeensüümid toodetakse peamiselt kõhunäärmes ja peensooles, kuid ka süljenäärmetes, ajal, millal toiu põhjalikult mälud. Ensüümidel on tähtis ülesanne: lagundada toiduained toitaineteks. Kui kehas on seedeensüüme liiga vähe, siis ei pruugi sa kõike vajalikku toidust omastada.

Kuidas teha olukorda paremaks?

  • Kui sul on tuvastatud seedeensüümide vähesus, siis proovi toidu kõrvale ning vahetult enne ja pärast söömist vett mitte juua. Võiksid arvestada umbes 30-minutilise ajaaknaga.
  • Teine võimalus on juua tass kanget teed umbes 15 minutit enne söömist, sest see stimuleerib seedeensüümide tootmist. Ideaalselt sobib näiteks kummelitee.
  • Abiks on ka toitumine, milles on vähe tera- ja kaunvilju, sest need on seedeensüümi inhibiitorid. Sel põhjusel olengi toitumiskavasse minimaalselt kaun- ja teravilju lisanud.

2. Madal maohappe tase

Maohape on väga tähtis toitainete omastamise protsessis, eriti valgu seedimisel aminohapeteks ja toitaineteks. Madal maohappe tase põhjustab puudulikku seedimist, halba valgu imendumist ja see omakorda võib tekitada mürkaineid su kehas ning tõsta happe taset veres. Kui veres happelisuse tase tõuseb, hakkab keha selle langetamiseks võtma mineraale, kust iganes ta neid kätte saab. Kui selle tarbeks vajalikud mineraalid tulevad näiteks su luudest, siis võib sind tulevikus kimbutada osteoporoos.

Kuidas olukorda parandada?

  • Üks hea vahend sel puhul on õunaäädikas. Seda võiks võtta ca 1-2 spl 1-2 korda päevas. Õunaäädikas on on madala pH tasemega ning aitab maohappelisust tasakaalustada.
  • Toit, mis madala maohappesuse puhul hästi aitab, on vana hea hapukapsas. Võiksid seda süüa eelroana, vahetult enne põhitoidukorda. See aitab samuti tõsta happesuse taset maos.

3. Halvad toitumisharjumused

Kui soovid, et su seedimine toimiks tõrgeteta, on väga oluline oma toitumises tekitada rutiin ja teha toidu puhul alati tervislikke valikuid. Pahatihti aga süüakse ebaregulaarselt ja valimatult ning see kõik jätab seedimisele oma jälje.

Halvad toitumisharjumused ei lase kehal head rutiini saavutada, et näiteks mõista, millal on vaja õiges koguses maomahla toota, et seediksid korralikult kõik toiduained toitaineteks.

Kui sööd liiga kiiresti, siis hüppad üle esimesest sammust, mis on seedeensüümide vallandamine kehas.

Kuidas olukorda parandada?

Alustame kõige lihtsamast – nimelt söö tervislikke toite ja tee seda regulaarselt ja aeglaselt. Tervislike valikute puhul pakun sulle oma abi toitumiskava näol, mille kõik ligi 600 retsepti tagavad sulle tervisliku eine igaks toidukorraks. Aeglaselt söömisel tuleb sul ennast distsiplineerida ja kasvõi lugeda mitu korda iga suutäit mälud, selleks aga tuleb kõrvalised segajad nagu näiteks telefon või töö tegemine tahaplaanile jätta!

4. Kahjustatud või põletikuline kõhunääre

Kui sul peaks olema selline terviserike, peaksid teadma, et piima- ja teraviljatooted sinu organismile ei sobi. Piimatooted põhjustavad liigset lima kõhunäärmes ja teravili sisaldab valku nimega zonulin, mis kahjustab kitsaid kõhunäärme osasid.

Kuidas olukorda parandada?

Taaskord toitumiskava, mis teeb Sulle toiduvalikud imelihtsaks ka siis, kui sul esineb mõni toidutalumatus. Toitumiskavas on võimalik välistada nii gluteeni, kui ka piimatooted. Soovitan kindlasti proovida, millised muutused tervises toimuvad, kui need oma menüüst välja jätad.

Kui kahtlustad, et sul on seedimisega tõsisemad probleemid, siis kindlasti konsulteeri oma arstiga enne, kui omapäi tegutsema asud.

Eripakkumine lugejale

Tore, et lugesid blogi läbi, loodan, et said kasulikku infot ja inspiratsiooni. Tänutäheks annan Sulle võimaluse liituda HÕBE või KULD paketiga 10% soodsamalt :). Kiirusta, parem vorm ja enesetunne ootab!

Liitu hõbedaga Liitu kullaga

Eripakkumine lugejale

Tore, et lugesid blogi läbi, loodan, et said kasulikku infot ja inspiratsiooni. Tänutäheks annan Sulle võimaluse liituda HÕBE või KULD paketiga 10% soodsamalt :). Kiirusta, parem vorm ja enesetunne ootab!

Liitu hõbedaga Liitu kullaga

Minu toitumiskava on Eesti parim:

Teadlased kiidavad

Teadlaste sõnul aitavad minu tervislikud retseptid kaalust alla võtta, sest väheneb ülekaaluga seostatud bakterite hulk soolestikus.

Kaota ülekilo nädalas

Minu toitumiskava on aidanud eestlastelt kokku kaotada rohkem kui 500 000 kg liigset kehakaalu.

Personaalne

Minu toitumiskava arvestab Sinu füüsilisi näitajaid ja maitseeelistusi ning vajadusel olen ma sõnumi kaugusel.

Maitsev, kiire ja lihtne

Tuhanded kasutajad hindavad minu toite 5-palli skaalal hindega 4,7. Toidud valmivad kiiresti tänu lihtsatele retseptidele.

Soodne

Sul on võimalik valida retsepte hinna järgi.

Sobib kogu perele

Saad lisada tervislikku toitumiskavasse kogu pere tasuta.

Kas oled valmis proovima elumuutvat toitumiskava?

Kes meist ei tahaks enamat: rohkem energiat, teravamat pead või saledamat keha. Saavutad selle Eesti vaieldamatult parima toitumiskavaga. Püsivalt.

Proovi tasuta!
Eriku portree

Rõõm tutvuda!

Toitumisnõustaja Erik Orgu on sulle toeks oma toitumise muutmise teekonnal. Erik on selleks koostanud sadu maitsvaid ja lihtsaid retsepte.

Räägi mulle endast

Esmalt räägi meile endast ja oma toitumis- ja liikumisharjumustest.

Üks hetk, laen... Loader

Blog article

Retsept: Lillkapsasteik brokoliga

  • 30.10.2020
  • Erik Orgu

Siin on üks väga mõnus taimetoiduretsept, mis sobib hästi perioodiks, kui tunned, et tahaks midagi kergemat ning seedimisele ja maitsemeeltele liharoogadest puhkust anda.

Blog article

Asenda kaotatud kilod toonusega

  • 23. oktoober 2020
  • Erik Orgu

Kaalulangetus paneb su tahtejõu korralikult proovile. Kadunud kilodest kehale jäänud jälgedega tegelemine on järgmine samm, milleks veel veidi kannatlikkust vajad. Sinu parimad sõbrad sellel lõpusirgel on kvaliteetne toit, trenn ja aeg.

Blog article

Kas toidukordade ärajätmine aitab kaalu langetada?

  • 20. oktoober 2020
  • Erik Orgu

Jätkuvalt liigub ringi arvamus ja soovitused, et kaalu langetamiseks peaks vähem sööma. Et oma söömist piirata, jäetakse ära toidukordi. Näiteks üks, endiselt populaarne viis, kuidas seda tehakse on kurikuulus “alates 18.00 enam ei söö” dieet. Kui oled seda dieeti järginud, siis tead omadest kogemustest, et sellega pole pikka pidu.