Mõtteis vaid rämpstoit? Kuidas sellest mõttest lahti saada? – Erik Orgu blogi logo-est-cleanev100_whiteicon_authoricon_blogicon_calendaricon_carbsicon_check-checkedicon_nav_menuicon_fatsicon_fibericon-leaveicon_menuicon-menuicon_proteinicon-recipesicon_nav_shoppingicon-sugaricon-tentpoles-eyeglassesicon-tentpoles-hearticon-tentpoles-loseweight-2icon-tentpoles-thumbsupicon_timerdietless-cropped-cleanlogo-est-cleanlogo-est-with-bylineArtboard 2swipetap-lefttap-right

Mõtteis vaid rämpstoit? Kuidas sellest mõttest lahti saada?

  • 9. september 2020
  • Erik Orgu

Suuremal osal meist on mingil eluhetkel olnud isusid ebatervisliku toidu järele. Olgu selleks šokolaad, sõõrikud, soolased snäkid või jahutooted – miskipärast ei jäta see meid külmaks. Anname muidugi järele ka.

On aga üks probleem: selle söömine ei tundu rämpstoiduisusid vähendavat, vaid vastupidi!

Mis toimub? Kas meie kehad mängivad meile julma vingerpussi? Mitte päris.

Seletan. Teadus on selgeks teinud, et rämpstoiduisud on märgiks, et kehal on elutähtsate mineraalide puudus. Jah, neid saab ka ebatervislikest toitudest (mida poodides ja kohvikutes kõikjal meie ümber meile maha müüa üritatakse), aga kõige paremini omandame neid siiski värsketest (mahe)toitudest.

Probleem on selles, et rämpstoitu süües vajame oluliselt suuremaid toidukoguseid, et saada kätte eluliselt vajalikke mikrotoitaineid, kui täisväärtuslikku, värsket ja mittetöötlemata toitu süües. On peaaegu et reegel, et rämpstoiduga kehakaal langeda ei saa – keha on näljane ja isud ei lase sul õigete toitude ja koguste juurde jääda.

Mida need isud tegelikult tähendavad?

Loe ja oskad teinekord õiget asendustoitu valida. Et isudest aga täiesti lahti saada, pead otsustama, et annad oma kehale õiget, toitainerikast ja värsket toitu.

Šokolaad: magneesium

Šokolaadiisu on kõige laialdasemalt levinud isu Läänemaailmas. Ei tohiks olla üllatus, et seda seostatakse toitainega, millest paljudel meist on teadmatult puudus: magneesium.

Hiljutise statistika kohaselt on ligi 80% inimestest selle ülitähtsa makromineraali puuduses. Keha tarvitab magneesiumi üle 300 eri protsessi jaoks ning ilma selleta ei saa me ka hästi lõõgastuda.

Tegelikult ongi magneesiumi hüüdnimeks „lõõgastusmineraal”, kuna ärevus, ärrituvus, unehäired ja kõrge vererõhk on magneesiumipuuduse peamisteks sümptomiteks.

See on põhjuseks, miks magneesiumipuudulikkusega inimeste tuju paraneb ajutiselt, kui nad šokolaadi söövad: selles sisalduvad väikesed magneesiumikogused (kakaost pärinevad) rahustavad neid.

Aga siiski, magneesiumi saamiseks on kaugelt tervislikumaid allikaid kui töödeldud šokolaad. Tumedad leherohelised, seemned, pähklid, kala, oad ja melass on ideaalsed magneesiumiallikad ning aitavad šokolaadiisudest üle saada.

Suhkrustatud toidud: kroom, süsinik, fosfor, väävel ja/või trüptofaan

Levikult teisel kohal on kõrge suhkrusisaldusega toitude isud. Magusaisu on äärmiselt keeruline isu, sest seda võib põhjustada viie erineva toitaine puudus:

  • kroom (aitab reguleerida veresuhkru taset)
  • süsinik (üks suhkru koostisosadest)
  • fosfor (aitab kehal energiat toota)
  • väävel (aitab eemaldada mürkaineid)
  • trüptofaan (seratoniini reguleerija)

Seega on parimaks mooduseks üleliigse suhkruisu leevendamiseks oma toidulaua mitmeküllastamine tervislike ja vähetöödeldud toitudega.

Rafineeritud süsivesikud: lämmastik

Isu rafineeritud süsivesikute järele nagu pasta ja leib, annab märku lämmastikupuudulikkusest.

Lämmastikuühendid on nukleiinhappe ja proteiini olulisteks osadeks ning nende puudus võib kaasa tuua alatoitumist proteiinipuudulikkuse tõttu. Seega, kui tunnete, et vajate hulgaliselt rafineeritud süsivesikuid, lisage oma toidulauale lämmastikurikkaid toite.

Enamik toite sisaldab lämmastikku orgaanilises või mitte-orgaanilises vormis, kuid puu- ja juurviljad sisaldavad seda külluslikult.

Õli ja rasvarikkad toidud

Sul on kaltsiumipuudulikkus. Head kaltsiumiallikad on juust, kaalikad ja brokkoli.

Jää

See on indikaator rauapuudulikkusele. Söö rohkem rauarikkaid toite, nagu leherohelised, liha, melass ja meretaimed.

Soolased toidud

Sul on kloriidi ja/või räni puudulikkus. Lisa oma toidulauale kala, pähkleid ja seemneid.

Eripakkumine lugejale

Tore, et lugesid blogi läbi, loodan, et said kasulikku infot ja inspiratsiooni. Tänutäheks annan Sulle võimaluse liituda HÕBE või KULD paketiga 10% soodsamalt :). Kiirusta, parem vorm ja enesetunne ootab!

Liitu hõbedaga Liitu kullaga

Eripakkumine lugejale

Tore, et lugesid blogi läbi, loodan, et said kasulikku infot ja inspiratsiooni. Tänutäheks annan Sulle võimaluse liituda HÕBE või KULD paketiga 10% soodsamalt :). Kiirusta, parem vorm ja enesetunne ootab!

Liitu hõbedaga Liitu kullaga

Minu toitumiskava on Eesti parim:

Teadlased kiidavad

Teadlaste sõnul aitavad minu tervislikud retseptid kaalust alla võtta, sest väheneb ülekaaluga seostatud bakterite hulk soolestikus.

Kaota ülekilo nädalas

Minu toitumiskava on aidanud eestlastelt kokku kaotada rohkem kui 500 000 kg liigset kehakaalu.

Personaalne

Minu toitumiskava arvestab Sinu füüsilisi näitajaid ja maitseeelistusi ning vajadusel olen ma sõnumi kaugusel.

Maitsev, kiire ja lihtne

Tuhanded kasutajad hindavad minu toite 5-palli skaalal hindega 4,7. Toidud valmivad kiiresti tänu lihtsatele retseptidele.

Soodne

Sul on võimalik valida retsepte hinna järgi.

Sobib kogu perele

Saad lisada tervislikku toitumiskavasse kogu pere tasuta.

Kas oled valmis proovima elumuutvat toitumiskava?

Kes meist ei tahaks enamat: rohkem energiat, teravamat pead või saledamat keha. Saavutad selle Eesti vaieldamatult parima toitumiskavaga. Püsivalt.

Proovi tasuta!
Eriku portree

Rõõm tutvuda!

Toitumisnõustaja Erik Orgu on sulle toeks oma toitumise muutmise teekonnal. Erik on selleks koostanud sadu maitsvaid ja lihtsaid retsepte.

Räägi mulle endast

Esmalt räägi meile endast ja oma toitumis- ja liikumisharjumustest.

Üks hetk, laen... Loader

Blog article

Retsept: Lillkapsasteik brokoliga

  • 30.10.2020
  • Erik Orgu

Siin on üks väga mõnus taimetoiduretsept, mis sobib hästi perioodiks, kui tunned, et tahaks midagi kergemat ning seedimisele ja maitsemeeltele liharoogadest puhkust anda.

Blog article

Mida teha, kui keha ei omasta toitaineid?

  • 27. oktoober 2020
  • Erik Orgu

“Sa oled see, mida sa sööd” on teada-tuntud ütlus. Enamasti peab see paika, aga mis siis, kui sa toitud küll tervislikult aga ikka kimbutab sind toitainete puudulikkus? Toon täna välja põhjalikumalt 4 tegurit, mis võivad toitainete omandamist mõjutada ja, kui see on juhtunud, kuidas siis olukorda parandada.

Blog article

Asenda kaotatud kilod toonusega

  • 23. oktoober 2020
  • Erik Orgu

Kaalulangetus paneb su tahtejõu korralikult proovile. Kadunud kilodest kehale jäänud jälgedega tegelemine on järgmine samm, milleks veel veidi kannatlikkust vajad. Sinu parimad sõbrad sellel lõpusirgel on kvaliteetne toit, trenn ja aeg.