Vitamiinid ja mineraalained, kust neid saada? – Erik Orgu blogi logo-est-cleanev100_whiteicon_authoricon_blogicon_calendaricon_carbsicon_check-checkedicon_nav_menuicon_fatsicon_fibericon-leaveicon_menuicon-menuicon_proteinicon-recipesicon_nav_shoppingicon-sugaricon-tentpoles-eyeglassesicon-tentpoles-hearticon-tentpoles-loseweight-2icon-tentpoles-thumbsupicon_timerdietless-cropped-cleanlogo-est-cleanlogo-est-with-bylineArtboard 2swipetap-lefttap-right

Vitamiinid ja mineraalained, kust neid saada?

  • 16. november 2017
  • Erik Orgu

Vitamiinide ja mineraalainete vajalikkusest vist ei pea rääkima. Anname nõuandeid, millistest toiduainetest saad vajalikke vitamiine.

Toit peab olema võimalikult värske. Närtsinud salat ei anna pooltki seda rohelist puhast headust, mida värsked köögiviljad endas kannavad, ja köögiviljad on alati parim valik. Esiteks pakub see vaheldust ja teiseks on toit sel juhul suurema tõenäosusega kodumaine.

Millised on peamised vitamiinid ja mineraalained, mis tagavad hea tervise ja mis toiduainetest neid saab?

Füüsiliselt aktiivsel inimesel ja kaalulangetajal on oluline saada piisavas koguses B-grupi vitamiine, foolhapet, magneesiumi ning tsinki. Need aitavad tagada normaalse taastumise treeningust, hoiavad organismi kaitsevõime tugevana, et vältida ülekoormust ja haigestumisi. Igale kaalulangetajale on kindlasti kasulik teada, et B-grupi vitamiinide hea tase kehas aitab paremini kontrollida söögiisu.

  • B2-vitamiini annab nt. maapähkel. Tsekka toitu leib maapähklivõiga vms
  • B6-vitamiini saame süües küpset banaani, kartulit, maksa, avokaadot, kala ja munakollast.

Foolhappe puudusele võivad viidata probleemid seedimisega ja seletamatu nõrkus. Foolhappe taseme hoiab normis piisav roheliste köögiviljade söömine. Eriti tähtis on jälgida foolhappe taset naistel, kes soovivad rasestuda.

Sportivale inimesele tähtsad mineraalained

Treenides kaotame koos erituva higiga mineraalaineid. Tasakaalustatud toit hoiab luud ja lihased terved ning südame tugevana.

Magneesium on esmatähtis südamelihase reguleerimiseks ja lihaskrampide ennetamiseks. Näiteks seemned ja toorkakao on ideaalsed magneesiumi allikad.

Kaltsium reguleerib südametegevust ning on vajalik luude ehituseks. Kaltsiumi saame süües, rohelisi köögivilju, liha ja aprikoosi.

Naatriumit saab meresoolast, Himaalaja või roosast soolast.

Suurenenud lihasnõrkus, seletamatu väsimus ning häired südame töös võivad viidata kaaliumipuudusele. Kaaliumi taseme hoiab normis kapsa, peedi, spinati, banaani ja viinamarjade söömine.

Viis tähtsamat vitamiini

  • A-vitamiin vastutab immuunsüsteemi eest ja kevadel ning sügisel tuleb seda toidust või lisandist piisavas koguses saada, et viirushaigustest hoiduda.
  • Teine immuunsüsteemi tugevdaja on C-vitamiin. Lisaks sellele vastutab see vitamiin rakustuktuuri kaitsmise eest ning on üks mitmekülgsemaid vitamiine. Headeks allikateks on greip, apelsin ja aedviljad.
  • E- vitamiin on seotud rakkude välise kaitsmisega ning seda saame süües lõhet, avokaadot, maksa, tomatit ja porgandit.
  • Seleen on liikuvale inimesele väga oluline, sest selle puudus võib tekitada lihaste valulikkust, artriiti ja isegi lihaskoe muutusi. Toidust tuleva seleeni imendumiseks on vajalik piisava koguse A- ja E-vitamiini olemasolu. Tähtis on tarbida piisavalt kala, sibulat, krevette ja parapähkleid.
  • Inimese organismis leidub tsinki skeletilihastes ning luudes. B-kompleksi vitamiinid ei saa imenduda ilma tsingi olemasoluta. Tsinki sisaldavad toiduained on näiteks maks, muna, kõrvitsaseemned ja vetikad.

Kõik need toiduained on mu toitumiskavas Sulle olemas :)

Toidu ostmisest ja valmistamisest

Osta võimalikult palju toidukaupa kohalikelt talunikelt. Hinna osas saab vahel isegi sama raha eest rohkem kui tavalises toidupoes ja tead, et sööd kapsast ja porgandit, mille eest on talunik hoolt kandnud ja mis on n-ö armastusega kasvanud. Boonuseks on ka see, et see toetab kohalike talunike tegemisi ja annab tunnustust nende tehtud tööle.

Ära kuumuta kõiki oma köögivilju, nii läheb kaotsi palju kasulikku. Sa ei pea leiutama, mida kuumutada ja mida mitte, toitumiskava retseptide valmistamisõpetuses ütlen Sulle täpselt kuidas toitu valmistada. Värsked köögiviljad aitavad puhastada soolestikku ning sisaldavad palju vajalikke kiudaineid.

Soovitan oma senised toiduvalikud hindava pilguga üle käia ja väsimuse põhjuseks võib olla vitamiinipuudus, sest söödav toit pole sisaldanud piisavalt “head ja paremat” ehk siis vitamiine ja mineraalaineid.

Söödav toit ei peaks olema maotäide, vaid kvaliteetne kütus, mis hoiab meid liikumises.

Eripakkumine lugejale

Tore, et sattusid siia lugema, loodan, et said kasulikku infot, mis on sulle abiks ja inspiratsiooniks. Kui soovid tuge kaalulangetamisel ja vormi hoidmisel, siis siit leiad minu toitumiskava kuni 50% soodsamalt!

6 kuu kava -30% 12 kuu kava -50%

Eripakkumine lugejale

Tore, et sattusid siia lugema, loodan, et said kasulikku infot, mis on sulle abiks ja inspiratsiooniks. Kui soovid tuge kaalulangetamisel ja vormi hoidmisel, siis siit leiad minu toitumiskava kuni 50% soodsamalt!

6 kuu kava -30% 12 kuu kava -50%

Minu toitumiskava on Eesti parim:

Teadlased kiidavad

Teadlaste sõnul aitavad minu tervislikud retseptid kaalust alla võtta, sest väheneb ülekaaluga seostatud bakterite hulk soolestikus.

Kaota ülekilo nädalas

Minu toitumiskava on aidanud eestlastelt kokku kaotada rohkem kui 500 000 kg liigset kehakaalu.

Personaalne

Minu toitumiskava arvestab Sinu füüsilisi näitajaid ja maitseeelistusi ning vajadusel olen ma sõnumi kaugusel.

Maitsev, kiire ja lihtne

Tuhanded kasutajad hindavad minu toite 5-palli skaalal hindega 4,7. Toidud valmivad kiiresti tänu lihtsatele retseptidele.

Soodne

Sul on võimalik valida retsepte hinna järgi.

Sobib kogu perele

Saad lisada tervislikku toitumiskavasse kogu pere tasuta.

Kas oled valmis proovima elumuutvat toitumiskava?

Kes meist ei tahaks enamat: rohkem energiat, teravamat pead või saledamat keha. Saavutad selle Eesti vaieldamatult parima toitumiskavaga. Püsivalt.

Proovi tasuta!
Eriku portree

Rõõm tutvuda!

Toitumisnõustaja Erik Orgu on sulle toeks oma toitumise muutmise teekonnal. Erik on selleks koostanud sadu maitsvaid ja lihtsaid retsepte.

Räägi mulle endast

Esmalt räägi meile endast ja oma toitumis- ja liikumisharjumustest.

Üks hetk, laen... Loader

Blog article

RETSEPT: Tomatine kalahautis

  • 18. oktoober 2019
  • Erik Orgu

20 minutiga ootab sind hõrk kalahautis mahedas tomatipürees!

Blog article

5 soovitust enesekindluse kasvatamiseks

  • 17. oktoober 2019
  • Erik Orgu

Sain sellise kirja: “Tere Erik, olen sinu toitumiskava jälgija. Kuigi kaalumure sai seljatatud pool aastat pärast sinu toitumiskavaga alustamist, olen jäänud kava kasutama selle lihtsuse ja praktilisuse pärast. Arvasin kunagi, et välimus segab minu enesekindlust, kuid olen nüüd ideaalkaalus ja ikkagi tunnen hirmu kanda ilusaid ümber kleite, nappe bikiine ja tegelikult ka ennast väljendada. Tahaksin kasvatada enesekindlust.”

Blog article

Milline on sinu suhe magusaga? Sest ma tegin KRINGLISÄRGID!

  • 10. oktoober 2019
  • Erik Orgu

Mis sa täna teed? Ma vist söön kringlit! Pöörasin olukorra ümber ja tegin kringlisärgid, tule aita sõnumit tutvustada.